Vedtekter for Sameiet St Olav
Vedtektene er fastsatt i forbindelse med opprettelsen av eierseksjonssameiet. Sist endret på årsmøtet 10.04.25.
Eierseksjonsloven av 16. juni 2017 gjelder fullt ut med mindre unntak spesifikt er nevnt i disse vedtektene.
1 Navn
1-1 Navn og opprettelse
Sameiets navn er St.Olav. Sameiet er opprettet ved seksjoneringsbegjæring tinglyst 10.05.89, reseksjonert 08.06.2000.
1-2 Hva sameiet omfatter/eierskap
Sameiet består av 163 boligseksjoner og 44 næringsseksjoner på eiendommen gnr. 56, bnr.1683 i Stavanger kommune. Sameiet er dermed et kombinasjonsbygg. Boligseksjonene skal brukes til bolig, og kan ikke brukes til næringsformål. Den enkelte bruksenhet består av en hoveddel, samt eventuelt en eller flere tilleggsdeler.
Hoveddelen består av en klart avgrenset og sammenhengende del av bebyggelsen på eiendommen.
Seksjonerte tilleggsdeler omfatter
- Bod
- parkeringsplasser (i garasjekjeller)
- private uteplasser
Den enkelte seksjonseier har en eierandel i sameiets eiendom, representert ved eierbrøk. Til hver eierseksjon knytter det seg et avgrenset areal som en seksjonseier har enerett til å bruke. Private balkonger/terrasser inngår i bruksenhetene for bolig. Hvilke arealer som knytter seg til den enkelte seksjons eksklusive bruksrett fremgår av seksjoneringsbegjæringen.
Ved seksjoneringen er arealet av de enkelte seksjonene lagt til grunn for beregningen av eierbrøken. Sameiebrøkens størrelse fremgår av seksjoneringsbegjæringen.
De deler av eiendommen som ikke inngår i de enkelte bruksenheter er fellesareal
2 Rettslig råderett
2-1 Rettslig råderett over den enkelte bruksenhet
Seksjonseieren disponerer fritt over egen seksjon med de begrensninger som følger av disse vedtektene og eierseksjonslovens regler.
Sameiets styre skal underrettes skriftlig om alle overdragelser og leieforhold. Ved eierskifte betales et eierskiftegebyr til forretningsfører for sameiet.
3 Bruken av den enkelte bruksenhet og fellesareal
3-1 Rett til bruk
Den enkelte bruksenhet
- Den enkelte seksjonseier har enerett til bruk av sin bruksenhet og rett til å nytte fellesarealer til det de er beregnet eller vanlig brukt til, og til annet som er i samsvar med tiden og forholdene.
- Bruksenheten kan bare nyttes i samsvar med formålet.
- Bruksenheten må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimeligeller unødvendig måte.
3-2 Fasader og balkonger
1. Endringer i fasade
Det presiseres at det ikke må foretas endringer i bygningenes fasade før godkjennelse fra Sameiet og eventuelt bygningsmyndighetene er innhentet.
2. Rekkverk på balkonger
Den enkelte seksjon har mulighet til å skifte ut eksisterende fasadeplater på balkonger med glasspaneler. For blokkene med blå fasadeplater kan disse eventuelt erstattes med blått glass, mens blokkene med hvite fasadeplater kan erstatte disse med klart glass. Det gjelder særskilte retningslinjer med fargekoder og tekniske spesifikasjoner som seksjonseier må gjøre seg kjent med. Kontakt vaktmester for tekniske spesifikasjoner.
3-3 Innglassing av balkong/terrasse
En seksjonseier kan med samtykke fra styret etablere hel innglassing av balkong/terrasse. Styret setter retningslinjer for etablering av slik innglassing. Seksjonseier må selv avklare behov for og eventuelt sørge for godkjenning fra kommunen før arbeidet med etablering av innglassing påbegynnes.
Seksjonseier bærer selv alle kostnader ved etablering av innglassing, og er også ansvarlig for eventuelle kostnader knyttet til oppfyllelse av brannkrav som følge av tiltaket.
Seksjonseier er ansvarlig for vedlikehold av innglassingen, og bærer alle kostnader forbundet med slikt vedlikehold. Styret kan pålegge seksjonseier å gjennomføre vedlikeholdstiltak. Dersom seksjonseier ikke etterkommer styrets pålegg innen angitt frist, kan styret selv iverksette nødvendige vedlikeholdstiltak for seksjonseiers regning.
Seksjonseier er ansvarlig for eventuelle skader som måtte oppstå på bygningskroppen eller andre seksjoner som følge av etablering av innglassing. Seksjonseier må også dekke eventuelle merkostnader som knytter seg til innglassingen i forbindelse med annet vedlikehold av fasade/bygningskropp, inkludert kostnader forbundet med de- og remontering.
Seksjonseier vil bli belastet eventuelt økte forsikringskostnader som følge av innglassingen. Ved bruk av sameiets forsikring på skader på innglassingen eller følgeskader knyttet til denne, dekker seksjonseier selv forsikringens egenandel.
3-4 Endringer og tiltak
1. Alle endringer som påvirker eller berører fellesareal, fellesanlegg, fasade og utvendig tilleggsareal krever skriftlig søknad til styret og skal godkjennes av styret eller årsmøtet før arbeidet iverksettes. Dette gjelder for alle endringer, herunder montering av varmepumpe, parabolantenne, markiser, skillevegger, innglassing, boblebad o.l. Styret kan sette føringer for utførelsen. For etablering av varmepumper gjelder eget varmepumpereglement. Seksjonseier er ansvarlig for å søke om godkjenning fra kommunen hvor dette påkreves.
2. Seksjonseier er ansvarlig for vedlikehold av de endringer eller tiltak som er oppført. Styret kan pålegge seksjonseier konkrete vedlikeholdstiltak. Dersom seksjonseier ikke etterkommer styrets pålegg innen angitt frist, kan styret selv iverksette nødvendige vedlikeholdstiltak for seksjonseiers regning eller gi pålegg om fjerning. Seksjonseier er ansvarlig for kostnader knyttet til de- og remontering ved behov i forbindelse med sameiets gjennomføring av vedlikeholdstiltak på fasade eller lignende.
Fellesareal
- Fellesarealene må ikke brukes slik at andre seksjonseiere påføres skade eller ulempe på en urimeligeller unødvendig måte.
- Næringsseksjonen har rett til å ha alminnelige virksomhetsskilt på den fasaden i 1. etasje som ertilknyttet næringsseksjonen. Skilting og vedlikehold skal skje for næringsseksjonens regning, og næringsseksjonen er ansvarlig for å søke om offentlig tillatelse. Skilt skal utformes i nøytrale farger(dvs. sort, grått, hvitt, brunt). Eventuelle avvik fra dette skal godkjennes av styret.
4.Parkering
4-1 Sameiets parkeringsplasser
Sameiet/seksjonseierne disponerer 170 parkeringsplasser. Av disse ligger
- 170 som fellesareal for boligseksjonene beliggende i U3
- Seksjonsnummer 205, 206 og 207 er næringsseksjoner som utelukkende innbefatter parkering. De har henholdsvis 248, 248 og 255 parkeringsplasser beliggende i U4, U5 ogU6.
4-2 Rettslig disposisjonsrett
Parkeringsplassene for bolig befinner seg på sameiets fellesarealer og eies av sameierne i fellesskap.
4-3 Vedlikeholdsansvar
Sameiet, ved boligdel, har ansvar for vedlikehold og drift av garasjeplassene beliggende i U3. De resterende plasser er den enkelte seksjonseiers ansvar.
4-4 Ladepunkt for el-bil o.l.
- En seksjonseier kan med samtykke fra styret anlegge ladepunkt for elbil og ladbare hybrider i tilknytning til en parkeringsplass seksjonen disponerer, eller andre steder som styret anviser. Styret kan bare nekte samtykke dersom det foreligger en saklig grunn.
- Kostnader til etablering av ladepunkt, vedlikehold og strøm dekkes av den enkelte sameier.
4-5 Parkeringsplasser for personer med nedsatt funksjonsevne
Personer med nedsatt funksjonsevne kan kreve at styret pålegger en annen seksjonseier å bytte parkeringsplass. Bytteretten gjelder bare dersom seksjonseieren med nedsatt funksjonsevne allerede disponerer en parkeringsplass i sameiet. Retten til å bruke en tilrettelagt plass varer så lenge et dokumentert behov er til stede. Retten gjelder bare parkeringsplasser som i vedtak etter plan- og bygningsloven er krevet opparbeidet til bruk av personer med nedsatt funksjonsevne. Denne vedtektsbestemmelsen kan ikke endres uten at samtlige seksjonseiere uttrykkelig sier seg enige. Kommunen har vetorett mot endringen.
5 Vedlikehold
5-1 Seksjonseiernes vedlikeholdsplikt
Seksjonseieren skal vedlikeholde bruksenheten slik at skader på fellesarealene og andre bruksenheter forebygges, og slik at de øvrige seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter også eventuelle tilleggsdeler til bruksenheten. Seksjonseierne skal vedlikeholde slikt som:
- Inventar
- Utstyr, som vannklosett, varmtvannsbereder, badekar og vasker
- Apparater, for eksempel brannslukkingsapparat
- Skap, benker, innvendige dører med karmer
- Listverk, skillevegger, tapet
- Gulvbelegg, varmekabler, membran og sluk
- Vegg- , gulv – og himlingsplater
- Rør, ledninger, sikringsskap fra og med første hovedsikring eller inntakssikring
- Vinduer og ytterdører
- Overflatebehandling av balkonger/terrasser
- Seksjonseierne som har fått etablert terrasse på fellestak, er ansvarlige for vedlikehold av denne. Vedlikeholdsansvaret omfatter også bygningsmessig vedlikehold, inkludert utskiftning av membran. Styret kan pålegge seksjonseiere å gjennomføre konkrete vedlikeholdstiltak relatert til terrassene. De seksjonene som har fått etablert terrasser på fellestak etter denne bestemmelsen er leilighetsnr., 1 ,3, 5, 55, 67, 116, 117, 151 og 150. Se vedlagt illustrasjon/liste med angivelse av de terrassene som er omfattet av dette punktet.
Seksjonseieren skal vedlikeholde våtrom slik at lekkasjer unngås.
Seksjonseieren skal rense sluk og holde avløpsrør åpne frem til fellesledningen. Dette gjelder også sluk på balkong eller lignende som ligger til bruksenheten.
Vedlikeholdsplikten omfatter også nødvendig reparasjon og utskifting av det som er nevnt ovenfor, men ikke utskifting av terrassesluk.
Vedlikeholdsplikten omfatter ikke reparasjon eller utskifting av tak, bjelkelag, bærende veggkonstruksjoner og rør eller ledninger som er bygget inn i bærende konstruksjoner.
Vedlikeholdsplikten omfatter også utbedring av tilfeldige skader, for eksempel skader som er forårsaket av uvær, innbrudd eller hærverk.
Etter et eierskifte har den nye seksjonseieren plikt til å utføre vedlikehold, inkludert reparasjoner og utskifting etter denne paragrafen. Denne plikten gjelder selv om vedlikeholdet skulle ha vært utført av den tidligere seksjonseieren.
Seksjonseieren skal holde bruksenheten fri for insekter og skadedyr.
Oppdager seksjonseieren skade i bruksenheten som sameiet er ansvarlig for å utbedre, plikter seksjonseieren straks å sende melding til sameiet.
Næringsseksjonen plikter å vedlikeholde skilt knyttet til næringsseksjonen samt de og remontere disse ved fasadetiltak.
En seksjonseier som ikke oppfyller vedlikeholdsplikten, skal erstatte tap dette påfører andre seksjonseiere. Seksjonseieren skal likevel ikke erstatte tapet dersom han eller hun kan sannsynliggjøre at det mangelfulle vedlikeholdet skyldes en hindring utenfor hans eller hennes kontroll og det ikke er rimelig å forvente at seksjonseieren skulle har regnet med hindringen, overvunnet den eller unngått følgende av den.
Dersom skade skyldes manglende vedlikehold eller annen uaktsomhet fra seksjonseier eller andre som bor i boligen, og skaden dekkes av sameiets forsikring, har seksjonseier plikt til å refundere sameiets egenandel. Det samme gjelder dersom sameiets forsikring dekker utbedring av skade knyttet til det seksjonseier har ansvaret for å vedlikeholde.
5-2 Sameiets vedlikeholdsplikt
Sameiet skal holde utvendige og innvendige fellesarealer, inkludert bygningen og felles installasjoner, forsvarlig ved like. Vedlikeholdet skal utføres slik at skader på fellesarealene og de enkelte bruksenhetene forebygges, og slik at seksjonseierne slipper ulemper. Vedlikeholdsplikten omfatter alt som ikke faller inn under den enkelte seksjonseierens vedlikeholdsplikt. Vedlikeholdsplikten omfatter også reparasjon og utskifting når det er nødvendig, og utbedring av tilfeldige skader.
Vedlikeholdsplikten omfatter også felles installasjoner som går gjennom bruksenheter, slik som rør, ledninger og kanaler. Sameiet har rett til å føre nye slik installasjoner gjennom bruksenhetene hvis det ikke skaper vesentlig ulempe for den aktuelle seksjonseieren. Seksjonseieren skal gi sameiet adgang til bruksenheten for å vedlikeholde, installere og kontrollere installasjoner som nevnt i første og annet punktum. Kontroll og arbeid i bruksenhetene skal varsles i rimelig tid og gjennomføres slik at det ikke skaper unødvendig ulempe for seksjonseieren eller andre brukere.
Hvis sameiet ikke vedlikeholder fellesarealene i samsvar med første og annet ledd, og det mangelfulle vedlikeholdet står i fare for å påføre eiendommen skade eller ødeleggelse, kan en seksjonseier utføre vedlikeholdet selv. Seksjonseieren kan i slike tilfeller kreve å få sine nødvendige utgifter dekket på samme måte som andre vedlikeholdskostnader. Før seksjonseieren starter et slikt vedlikehold, skal de øvrige seksjonseierne varsles i rimelig tid. Varsel kan unnlates dersom det foreligger særlige grunner som gjør det rimelig å unnlate å varsle.
En sameier som ikke oppfyller sin vedlikeholdsplikt, skal erstatte tap dette påfører seksjonseierne gjennom skader på bruksenhetene. Sameiet skal likevel ikke erstatte tapet dersom sameiet kan sannsynliggjøre at det mangelfulle vedlikeholdet skyldes en hindring utenfor sameiets kontroll, og det ikke er rimelig å forvente at sameiet skulle ha regnet med hindringen, overvunnet eller unngått følgene av den.
For regler om fellestak se vedlegg godkjent i sameiemøte 20.06.06.
6 Felleskostnader, pantesikkerhet og heftelsesform
6-1 Felleskostnader
Kostnader med eiendommen som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet, er felleskostnader. Felleskostnader skal fordeles mellom seksjonseierne etter sameiebrøken, med mindre en annen fordeling er fastsatt i punkt 6-2.
Dersom særlige grunner taler for det, kan kostnadene fordeles etter nytten for den enkelte bruksenhet eller etter forbruk. Som felleskostnader anses blant annet kostnader til:
- Eiendomsforsikring
- Indre og ytre vedlikehold av fellesarealer – herunder vedlikehold av fasader
- Støyskjerming
- Konstruksjon/tettesjikt for balkonger/terrasser
- Lys og oppvarming av fellesareal ute og inne
- Kostnader ved forretningsførsel og styrehonorar
- Kommunale avgifter
- Snømåking
Kostnader til TV og internett fordeles med lik del per boligseksjon.
6-2 Betaling av felleskostnader
Den enkelte seksjonseier skal forskuddsvis hver måned betale et akontobeløp fastsatt av styret eller årsmøtet. Akontobeløpet kan også dekke avsetning av midler til framtidig vedlikehold, påkostninger eller andre fellestiltak på eiendommen, dersom årsmøtet har vedtatt slik avsetning.
6-3 Panterett for seksjonseiernes forpliktelse
De andre seksjonseierne har lovbestemt panterett i seksjonen for krav mot sameieren som følger av sameieforholdet, jf. eierseksjonslovens § 31. Pantekravet kan ikke overstige et beløp som for hver bruksenhet svarer til to ganger folketrygdens grunnbeløp på det tidspunktet tvangsdekning besluttes gjennomført.
6-4 Seksjonseiernes ansvar utad
For felles ansvar og forpliktelser (andre enn felleskostnader) hefter den enkelte seksjonseier i samsvar med sin sameiebrøk.
7 Pålegg om salg og fravikelse – Mislighold
7-1 Pålegg om salg – eierseksjonsloven § 38
Hvis en seksjonseier til tross for skriftlig advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen, jfr. eierseksjonslovens § 38.
7-2 Fravikelse – eierseksjonsloven § 39
Medfører sameierens oppførsel fare for ødeleggelse eller vesentlig forringelse av eiendommen, eller er sameierens oppførsel til alvorlig plage eller sjenanse for eiendommens øvrige brukere, kan styret kreve fravikelse av seksjonen etter tvangsfullbyrdelseslovens kapittel 13
8 Styret og dets vedtak
8-1 Styret – sammensetning
- Sameiet skal ha et styre som skal bestå av en styreleder og fem andre medlemmer med tre varamedlemmer.
- Funksjonstiden for styreleder og de andre medlemmene er 2 – to – år dog slik at 3 – tre – styremedlemmer alltid er på valg. Varamedlem velges for 2 – to – år. Styremedlem og varamedlem kan gjenvelges.
- Årsmøtet skal velge styret med vanlig flertall av de avgitte stemmene. Styrelederen skal velges særskilt. Styret velger nestleder blant sine medlemmer.
8-2 Styrets oppgaver
- Styret skal sørge for vedlikehold og drift av eiendommen og ellers sørge for forvaltningen av sameiets anliggender i samsvar med lov, vedtekter og beslutninger på årsmøtet.
- Styrelederen skal sørge for at styret holder møte så ofte som det trengs. Et styremedlem eller forretningsføreren kan kreve at styret sammenkalles.
- Styret skal føre protokoll fra styremøtene. Alle de fremmøtte styremedlemmene skal undertegne protokollen.
8-3 Styrets beslutningsmyndighet
Styret er beslutningsdyktig når mer enn halvparten av alle styremedlemmene er til stede. Beslutninger kan treffes med mer enn halvparten av de avgitte stemmene. Står stemmene likt, gjør møtelederens stemme utslaget. De som stemmer for en beslutning, må likevel utgjøre mer enn en tredjedel av alle styremedlemmene.
8-4 Representasjon og fullmakt
To styremedlemmer i fellesskap representerer sameiet utad og tegner dets navn.
8-5. Forretningsfører
Styret kan ansette forretningsfører.
9 Årsmøtet
9-1 Myndighet
Den øverste myndighet i sameiet utøves av årsmøtet.
9-2 Tidspunkt for årsmøtet
- Ordinært årsmøte skal holdes hvert år innen utgangen av juni.
- Ekstraordinært årsmøte skal holdes når styret finner det nødvendig, eller når minst to seksjonseiere som til sammen har minst ti prosent av stemmene, krever det og samtidig oppgir hvilke saker de ønsker behandlet.
9-3 Varsel om og innkalling til årsmøtet
- Forut for ordinært årsmøte skal styret varsle seksjonseierne om dato for møtet og om frist for innlevering av saker som ønskes behandlet.
- Styret innkaller årsmøtet skriftlig med et varsel som skal være på minst åtte og høyst tjue dager. Styret kan om nødvendig innkalle til ekstraordinært årsmøte med kortere varsel, men varselet kan aldri være kortere enn tre dager.
I begge tilfeller skal det gis skriftlig melding til forretningsføreren.
- Innkallingen skal tydelig angi de sakene årsmøtet skal behandle. Skal årsmøte kunne behandle et forslag som etter loven eller vedtektene må vedtas med minst to tredjedels flertall av de avgitte stemmene, må hovedinnholdet være angitt i innkallingen. Saker som en seksjonseier ønsker behandlet i det ordinære sameiermøtet, skal nevnes i innkallingen når styret har mottatt krav om det før fristen som omtalt i punkt 9.3 (1)
9-4 Saker som skal behandles på ordinært årsmøte
Årsmøtet skal, uten hensyn til om det er nevnt i innkallingen:
- behandle og eventuelt godkjenne styrets regnskap for foregående kalenderår
- velge styremedlemmer
Regnskap og eventuell revisjonsberetning skal senest en uke før ordinært årsmøte sendes ut til alle seksjonssameiere med kjent adresse. Dokumentene skal dessuten være tilgjengelige i årsmøtet, jf. eierseksjonslovens § 44 tredje ledd.
9-5 Møteledelse og protokoll
Styrelederen leder årsmøtet med mindre årsmøtet velger en annen møteleder. Møtelederen behøver ikke være seksjonseier. Møtelederen skal sørge for at det føres protokoll fra årsmøtet.
9-6 Stemmerett og fullmakt
Alle seksjonseiere har rett til å delta i årsmøtet med forslags-, tale- og stemmerett. De har stemmerett med en stemme for hver seksjon de eier».
Hver seksjonssameier kan møte ved fullmektig.
9-7 Beslutninger på årsmøtet
Med de unntak som følger av loven eller vedtektene, fattes alle beslutninger av årsmøtet med vanlig flertall av de avgitte stemmer. Ved valg kan årsmøtet på forhånd fastsette at den som får flest stemmer skal regnes som valgt. Ved opptelling av stemmer anses blanke stemmer som ikke avgitt. Står stemmene likt, avgjøres saken ved loddtrekning.
Følgende vedtak krever minst to tredjedels flertall:
- endring av vedtektene
- beslutning om ombygging, påbygging eller andre endringer av bebyggelsen eller tomten som går ut over vanlig forvaltning og vedlikehold i det aktuelle sameiet
- omgjøring av fellesarealer til nye bruksenheter eller utvidelse av eksisterende bruksenheter
- salg, kjøp, utleie eller leie av fast eiendom, inkludert seksjoner i sameiet som tilhørere eller skal tilhøre seksjonseierne i fellesskap, eller andre rettslige disposisjoner over fast eiendom som går ut over vanlig forvaltning
- samtykke til at formålet for én eller flere bruksenheter endre fra boligformål til annet formål eller omvendt
- samtykke til reseksjonering som nevnt i eierseksjonsloven § 20 annet ledd annet punktum
- nyanskaffelser samt forbedringer som etter forholdene i sameiet eller utgiftenes størrelse må anses for vesentlige,
- vedtak om omdisponering av vedlikeholdsfond og reklamasjonsfond og annen egenkapital.
Følgende vedtak krever enighet fra alle seksjonseierne
- salg eller bortfeste av hele eller vesentlige deler av eiendommen
- oppløsning av sameiet
- tiltak som medfører en vesentlig endring av sameiets karakter
- tiltak som går ut over seksjonseiernes bo- eller bruksinteresser, uavhengig av størrelsen på kostnader som tiltaket medfører, og uavhengig av hvor stort økonomiske ansvar eller utlegg tiltaket medfører for de enkelte seksjonseierne
9-8 Inhabilitet
Ingen kan delta i en avstemning om:
- et søksmål mot en selv eller ens nærstående
- ens eget eller ens nærståendes ansvar overfor sameiet et søksmål mot andre eller andres ansvar overfor sameiet dersom egen interesse i saken er vesentlig og kan stride mot sameiets interesser
- pålegg om salg og/eller fravikelse etter eierseksjonsloven § 38 og § 39
9-9 Valgkomitè
Sameiet skal ha en valgkomitè som velges på sameiermøte.
Valgkommiteen skal bestå av 3 – tre – medlemmer og 1 – ett – varamedlem.
Valgkommiteen velger selv hvem som skal være kommiteens leder.
10 Mindretallsvern
Årsmøtet, styret eller forretningsfører kan ikke treffe beslutning som er egnet til å gi visse seksjonseiere eller andre en urimelig fordel på andre seksjonseieres bekostning.
11 Særbestemmelse
Eier av seksjon skal ha rett til å drive bensinstasjon med normal stasjonsdrift i et areal mot Løkkeveien.
11-1 Sikringsfond
Sameiermøtet kan beslutte å opprette et sikringsfond som, etter styrets nærmere bestemmelse, skal anvendes til å dekke ekstraordinære utgifter eller tap som de øvrige eiere måtte bli påført ved at en eller flere eiere ikke oppfyller sine forpliktelser. Fondets midler skal plasseres særskilt på egen rentebærende konto.
Den enkelte eiers andel i fondet skal alltid følge hans/hennes seksjon.
11-2 Forsikring
Styret tegner en felles fullverdi huseierforsikring på eiendommen. Forsikringen skal – i den utstrekning det er mulig å få slik dekning i norsk selskap – også omfatte rettslig erstatningsansvar, bruddskader på glass, ryddingsutgifter, prisstigning inntil 20 – tyve – prosent i 24 – fireogtyve – måneder etter skadedag og påbud fra offentlig myndighet.